Предприемачът и повишеният служител (1от2)

публикувано в: Казуси

07 Ное
2011

Вие сте решителен предприемач.  В години на икономическа криза стартирате нов бизнес. Първата година е изключителна успешна за Вас.  Предприятието Ви се е разширило до 14 души.  Взели сте правилното решение на най-многолюдния си отдел – отдел „Обслужване на клиенти” – съставен от 7 служители, да назначите мениджър.

 
Телериг е най-добрият Ви служител от отдела и Вие го назначавате за мениджър отдел „Обслужване на клиенти”.
 
След 6 месеца установявате, че Телериг все още е най-добрият Ви служител, но не е подходящ за мениджър.  Не умее да хвали и порицава колегите, поставя занижени цели на отдела...
 
 
Типична ситуация, породена от най-често допусканата грешка при повишения – назначен служител, на принципно нова за него длъжност, на основание отличните му показатели от съвсем друг род длъжност.
 
  1. Какви са добрите практики при повишаване на служител?
 
Но преди да отговорим на този въпрос, да разгледаме ситуацията през погледа на Телериг: „През първите 3 месеца на повишението бях в еуфория - получих признание, по-висока заплата... Но сега, през шестия месец ми тежи, че колегите внимават какво говорят пред мен, че трябва да ги „натискам”, за да имаме по-високи резултати.  Не се чувствам комфортно между чука и наковалнята. Имам усещането, че предприемачът-собственик таи някакво неодобрение към мен.  Преди повишението май бях по-доволен, сякаш тогава идвах с по-голямо желание на работа..."
 
  1. Какво е можел да направи Телериг, за да не стига до такава ситуация?
 
Ако четете тези редове, най-вероятно сте сред онези читатели, които търсят да извлекат максимална полза за себе си.  Е, в такъв случай, моля, извадете лист и химикал и запишете Вашите интуитивни отговори на въпроси 1. и 2., записани малко по-горе.
 
 
Ето и някои заимствани добри практики за лидери, мениджъри, предприемачи и всякакви ръководители, които имат правомощия да повишават служители:
  • Започни от длъжностната характеристика.  Там ще откриеш какви качества следва да притежава служителят, когото ще назначиш на тази длъжност.  Прецени кои от тях той вече е развил.  От тези, които не притежава, прецени кои са обучаеми и кои наследствени.
  • В случай, че служителят притежава достатъчно качества, за да бъде повишен на конкретната длъжност, съвместно с него решете от какви обучения има нужда той, за да се гарантира неговият успех на новата длъжност.  Направете програма, със срокове, за неговото обучение.
  • Първите няколко месеца задължително подпомагай служителя на новата длъжност.  Хващай го, когато прави нещо добре – отправил похвала, порицал, умело поставил цел, решил проблем, предложил рационализация и т.н.
 
 
Добри практики за новоповишения – Телериг:
  • Изискай детайлно разясняване на новите ти задължения (по възможност писмено). Това спомага за уеднаквяване на разбиранията относно права и задължения на новата длъжност.
  • Сподели притесненията си и изискай съдействие (обучение) по темите, в които се чувстваш неуверен. Обикновено при такъв подход прекият ръководител с готовност предприема действия за повишаване мениджърските умения на новоназначения. 
  • Изисквай често обратна информация относно своите решения и действия през първите 3-6 месеца, както от прекия ръководител, така и от колегите и подчинените. Различните гледни точки ти помагат да прецениш по-обективно последиците от твоите решения.
 
 
А какво да направите в конкретната ситуация – повишили сте Телерик, но 6 месеца по-късно сте установили, че не е подходящ за мениджър - четете в следващата статия.

 

Оцени:

Подобни публикации


Коментари:

Последни статии


БИЗНЕС КОНСУЛТАЦИИ
НАТИСНИ ТУК


КАЛЕНДАР НА СЕМИНАРИТЕ 2017
НАТИСНИ ТУК


Категории