Лидерски умения (10отХ) – конструктивност на подхода


05 Мар
2012

Декември, 1999 година, студ, виелици..., но в офиса е топло и почти уютно:
- За утре ще ми трябва списък с адресите и имената на клиентите, за да решим на кой какви сувенири по случай Коледа да изпратим – обръща се Управителят към един от мениджърите.
- Дадено, шефе, до утре ще имаш таблицата.

На следващия ден следната таблица е представена:
имена
адрес
фирма
Ангел Стаменов
София 1113, ул.Рог, 15
ЕТ Зима
Борис Тамов
Пловдив 4003, ул.Рила, 45
Лято ООД
Виктор Калов Варна 9001, ул.Ком, 66
Есен АД
  Оказва се, че имената,
  градовете, пощенските
  кодове, юридическата
  форма на дружествата
  следва да са в
  отделни колони.  На третия ден става ясно,че са необходими допълнителни колони с информация като категоризация на клиента, длъжност и т.н.
И на четвъртия ден, най-накрая, списъкът е завършен.
 
Нека се абстрахираме от грешките допуснати от Управителя при поставянето на задачата (целеполагане) и се съсредоточим върху подхода на действие, възприет от мениджъра:
  1. Мениджърът допуска, че неговото виждане относно елементите на таблицата е най-правилно.
  2. Мигновено се впуска в действие, без да проучи алтернативите възможности.
  3. Повтаря поведението си (грешките) и втория, и третия ден.
 
За съжаление, гореописаният пример „първо ще действам, после ще мисля” не е изолиран случай в мениджърската практика.
 
 
конструктивност на подхода, лидерски умения, мениджърВ какво се изразява конструктивността на подхода на действие?  И, възможно ли е да съществува модел, който да ни помага в безбройните вариации на практическите ситуации?
 
Вероятно познавате Джоузеф Ръдиард Киплинг (1835-1936) и неговите строфи „Шестима верни помощници”:
               Ръководя шестима верни помощници
               (чрез тях научих всичко, което знам).
               И те са: Какво, Къде и Как,
               Кога, Защо и Кой.
 
Съвсем опростено казано, конструктивността на подхода се изразява в изнамирането на изчерпателни отговори на шестте въпроса.
 
 
Какво (да се прави, се е случило) внася допълнителна яснота по заданието/проблема.
 
Защо ни дава информация за целта на заданието или причините за възникване на проблема.
 
Кой ни помага да изберем верния за задачата конструктивност на подхода, лидерски умения, мениджърчовек, притежаващ необходимите умения и стоящ възможно най-ниско във фирмената йерархия.
 
Къде ни посочва „тесните” места, вероятните трудности при изпълнението на заданието.
 
Кога ни разкрива времето, с което разполагаме и оказва пряко въздействие върху типа и количеството ресурси, които ще използваме.
 
Как да изпълним задачата при максимална ефективност, ефикасност и ефективност КПД.

 
Спазването на конструктивност при подхода на действие изглежда дяволски просто.  Веднъж прочетено – завинаги запаметено.  И ако навикът не беше първата природа на човека всичко щеше да е наред.
 
 
Декември 2011, „...студ, дърво и камък се пука...”.  Същият Мениджър, от примера по-горе, отива на работа, предвидливо понесъл малка лопата (25*25 см) - да отрине затрупания под 60 см сняг личен автомобил.  След 40 минути усилен труд при Мениджъра пристига съседът (и по апартамент и по паркиран автомобил).  Оглежда ситуацията, отива до съседния блок, в който има жива охрана и се връща с взета назаем лопата (60*60 см).  20 минути по-късно съседът потегля, а нашият Мениджър едва приключва с отриването на колата.
 
Види се, знанието относно конструктивността на подхода на действие не е достатъчно да пребори навика .  Всяко ново лидерско умение изисква продължителни систематични усилия за превръщането му в безусловен рефлекс, в неделима част от индивида.

 

Оцени:

Подобни публикации


Коментари:

Последни статии


БИЗНЕС КОНСУЛТАЦИИ
НАТИСНИ ТУК


КАЛЕНДАР НА СЕМИНАРИТЕ 2017
НАТИСНИ ТУК


Категории