Комуникационният процес и защо е лесно да останем недоразбрани

публикувано в: Лидерски умения

23 Фев
2010

Комуникацията заема значима част от нашето ежедневие.  Но какво е комуникацията?  Ако се разровим, ще открием множество определения за комуникация, като част от тях силно си противоречат.

Аз харесвам лаконичното определение: комуникацията е процес на обмен на информация и значение.
 
Кой е обектът на комуникацията?  Това е заобикалящата ни действителност.  Като действителност обозначаваме всичко, което възприемаме.  Но различните хора възприемат по различен начин. И именно поради тези различните възприятия се получават различни действителности.  Логически парадокс.  Тези различни възприятия предопределят трудностите в комуникационния процес.
 
Да проследим хронологичната верига на комуникационния процес:

комуникация, комуникационен процес


Седем етапа и шум между тях. Шумът бива външен (от околната среда) и вътрешен (разсеяност, преумора, нежелание да чувам).


Изключително трудно е посланието, такова каквото сме го замислили, да стигне в същия вид до получателя. По-вероятно е да не бъдем разбрани правилно.
 
Като добавим и неправилното образование, което ни е научило да мислим първо за себе си и за моето, целта на комуникацията – да предадем информация и значение – става още по-мъчно достижима.
 
фиг. Хронологична верига на комуникационния процес.
 
 
Колко често проверяваме какво са чули и разбрали получателите на съобщението ни?
 
Колко често се интересуваме в какъв вид посланието ни прието?
 
Колко често отчитаме дали целта на комуникацията е постигната?
 
А задължението да следи дали целта е постигната е на изпращащия посланието.

 

Оцени:

Подобни публикации


Коментари:

(#1) Dido написа:

01:21 ч. на 01.03.2010 год.

Толкова съществено, че думи нямам! Страхотна тема, която трябва да развием. Комуникацията засяга не само работата, а Всеки аспект от живота. Като се замисля само колко проблеми съм имал с колеги, точно поради неправилна/ липсна на комуникация... Влад, едно от нещата, които много ме интересуват и въпрос, който си задавам наскоро: Как да повишим комуникационните способности на колеги/подчинени? Всички мнения и идеи по въпроса за добре дошли.

(#2) Камелия написа:

12:15 ч. на 01.03.2010 год.

Аз бих започнала с това да запозная колегите с проблемите на комуникацията (ком процес). После бих се постарала с най-смелия от тях да си изискваме на всеослушание обратна информация през следващите 1-2 месеца. Така ще станем обект на шеги, но и същевременно всеки ще прави връзка с комуникационния процес, с който вече съм ги запознала. И накрая, бих обобщил пред всички какво сме правили двамата през последните 2 мес и какви са настъпилите положителни промени в комуникацията със смелия колега.

(#3) Влад написа:

13:32 ч. на 02.03.2010 год.

Препоръката на Камелия напълно съответства на една мисъл на Конфуций: "Аз чувам - и забравям, виждам - и запомням, аз правя - и разбирам." За да настъпи промяна участниците трябва и да чуват, и да виждат, и да прилагат на практика. Внимавай да не налагаш, че съпротивата тогава е по-голяма.

Последни статии


БИЗНЕС КОНСУЛТАЦИИ
НАТИСНИ ТУК


КАЛЕНДАР НА СЕМИНАРИТЕ 2017
НАТИСНИ ТУК


Категории