Какво представлява духът на компанията

публикувано в: Въвеждащи статии

17 Авг
2010

По мотиви от книгата на Питър Дракър „Практика на мениджмънта”.

Следните две сентенции обобщават отговора на въпроса:”Какво представлява духа на фирмата?”:
 
  • От значение са способностите, а не неспособностите (лозунг на организация на инвалиди)!
     
  • Тук почива човек, който знаеше как да привлече на работа по-добри от себе си хора (надпис върху надгробната плоча на Андрю Карнеги, президент на „Карнеги Стийл Кампъни”).
 
Управлението чрез цели казва на мениджъра какво трябва да прави.  Правилната организация на дейността му дава възможност да го направи.  Но духът на компанията предопределя дали мениджърът ще си свърши работата.  Духът на фирмата мотивира, мобилизира човешката енергия и преданост, духът определя дали човек ще даде най-доброто от себе си, или ще вложи само минимума необходими усилия.
 
 
Парите и кариерата са ни обсебили до такава степен, че с години работим за фирми, чийто дух не само не ни мотивира, а дори напротив – бавно убива човещината в нас.  Опитваме да скрием от себе си, че сме продали душата си за пари и власт...
 
 
Според лорд Бевъридж, целта на организацията е да накара обикновените хора да извършат необикновени неща.  Гениите са рядкост, поради което никоя фирма не може да разчита да наеме такива.  За да успее фирмата трябва да накара обикновените хора да надминат себе си, да разкрие и използва силните страни на служителите и да ги застави да работят повече и по-добре.  Фирмата трябва да успее и да неутрализира слабостите на персонала.
лидерство, мениджмънт, фирмен дух, корпоративен дух

Добрият дух изисква фокусът да бъде върху силата на човека, върху това какво той е в състояние да направи, а не върху онова, което не би могъл да стори.  Това изисква непрекъснато усъвършенстване на дейностите и компетентността на целия колектив; вчерашното отлично постижение трябва да се превърне в днешен минимум. 
 
Добрият дух не е „хората да се разбират”.  Добрият дух се състои в изпълнението, не в конформизма.  Добрите човешки отношения във фирмата, които не се основават на задоволство от добре свършената работа на практика водят до нисък фирмен дух.  Те не стимулират хората да се развиват, а ги карат да се свиват, нагаждат, да се превръщат в конформисти.
 

Добрият дух означава фирмата да генерира повече енергия от сумата на вложените усилия.  Означава да създава положителна енергия.  Да се извлече повече, отколкото е вложено е възможно единствено в моралната сфера (в механичния свят нищо не се губи или появява, само се преобразува).  Ето защо е потребно компанията да създаде подходящ дух в мениджмънта като постави ударение върху честността, справедливостта и високите стандарти на поведение.

 

Оцени:

Подобни публикации


Коментари:

Последни статии


БИЗНЕС КОНСУЛТАЦИИ
НАТИСНИ ТУК


КАЛЕНДАР НА СЕМИНАРИТЕ 2017
НАТИСНИ ТУК


Категории