Лидерство и атестиране на служители

публикувано в: Лидерство

26 Авг
2010

Фирмите са икономически организации и по необходимост лидерите поставят високи цели и изискват още по-високи резултати.  За доброто представяне на членовете на колектива е необходима систематична оценка на техните способности.

Мениджърите вземат решения на базата на собствено мнение и оценка за даден човек и неговото представяне.  Колко често това мнение е базирано на систематична оценка, на обективна атестация?
 
Лидерството се крепи на правилните решения.  Повече обективни познания за служителите предполагат по-правилни решения.  По тази причина атестирането на служителите навлиза все по-широко в компаниите.  Мнозинството системи за атестация акцентират върху потенциала на човека, което изисква специалисти – често психолози. 


Но дали потенциала трябва да е на фокус?
 
 
Според Питър Дракърняма нищо по-ненадеждно от оценката на потенциала в дългосрочен план”.  Светът е пълен с талантливи млади хора, които на средна възраст са се превърнали в самата посредственост, както и със стартирали от нулата, но превърнали се, на 40-годишна възраст, в топ мениджъри. „ ...Колкото по-научна е системата за атестиране, толкова по-голям е хазартът”.
 
Пак според Дракър, атестирането трябва винаги да бъде отговорност на съответния мениджърИ той трябва да се фокусира върху неоспоримото представяне на служителя.  Оценката на подчинения и неговия труд е абсолютно и неотменимо задължение на мениджъра.  Без такава оценка той не би могъл адекватно да изпълнява задълженията си по подпомагане и обучаване на подчинените.  Процедурата по атестиране на служителите не трябва да бъде толкова сложна, че да изисква възлагането й на специалист.  Защото вкарването на външен за отдела специалист в атестационния процес означава бягство на мениджъра от основната му отговорност – хората.
 
Атестациите трябва да се базират на представянето. 
лидер, лидерство, мениджър, атестация, атестиране
Те трябва да разкрият какво може да прави човека.  Само, когато се познават силните страни на индивида, има смисъл да се зададе въпросът:  какви слабости трябва да преодолее той, за да постигне напредъка, който е по силите му?  Важното е какво е необходимо на служителя, за да се справя по-добре, да знае повече, да се държи по различен начин.
 
 
Внимание:

Атестацията е вид присъда, а това означава, че лидерите трябва да прилагат ясни публични критерии за ценностно оценяване.  Субективното оценяване без ясни или публични критерии корумпира както атестиращия, така и          фиг.1 ясни и публични атестирания.

 

 

Оцени:

Подобни публикации


Коментари:

Последни статии


БИЗНЕС КОНСУЛТАЦИИ
НАТИСНИ ТУК


КАЛЕНДАР НА СЕМИНАРИТЕ 2017
НАТИСНИ ТУК


Категории