Фирмите са икономически организации и по необходимост лидерите поставят високи цели и изискват още по-високи резултати. За доброто представяне на членовете на колектива е необходима систематична оценка на техните способности.
Мениджърите вземат решения на базата на собствено мнение и оценка за даден човек и неговото представяне. Колко често това мнение е базирано на систематична оценка, на обективна атестация?
Лидерството се крепи на правилните решения. Повече обективни познания за служителите предполагат по-правилни решения. По тази причина атестирането на служителите навлиза все по-широко в компаниите. Мнозинството системи за атестация акцентират върху потенциала на човека, което изисква специалисти – често психолози.
Но дали потенциала трябва да е на фокус?
Според Питър Дракър „няма нищо по-ненадеждно от оценката на потенциала в дългосрочен план”. Светът е пълен с талантливи млади хора, които на средна възраст са се превърнали в самата посредственост, както и със стартирали от нулата, но превърнали се, на 40-годишна възраст, в топ мениджъри. „ …Колкото по-научна е системата за атестиране, толкова по-голям е хазартът”.
Пак според Дракър, атестирането трябва винаги да бъде отговорност на съответния мениджър. И той трябва да се фокусира върху неоспоримото представяне на служителя. Оценката на подчинения и неговия труд е абсолютно и неотменимо задължение на мениджъра. Без такава оценка той не би могъл адекватно да изпълнява задълженията си по подпомагане и обучаване на подчинените. Процедурата по атестиране на служителите не трябва да бъде толкова сложна, че да изисква възлагането й на специалист. Защото вкарването на външен за отдела специалист в атестационния процес означава бягство на мениджъра от основната му отговорност – хората.
Атестациите трябва да се базират на представянето.
Те трябва да разкрият какво може да прави човека. Само, когато се познават силните страни на индивида, има смисъл да се зададе въпросът: какви слабости трябва да преодолее той, за да постигне напредъка, който е по силите му? Важното е какво е необходимо на служителя, за да се справя по-добре, да знае повече, да се държи по различен начин.
Внимание:
Атестацията е вид присъда, а това означава, че лидерите трябва да прилагат ясни публични критерии за ценностно оценяване. Субективното оценяване без ясни или публични критерии корумпира както атестиращия, така и фиг.1 ясни и публични атестирания.