Случайно подпаднах на международна конференция на тема Предприемачеството в Европа в условия на глобализация: подготовка на ново поколение предприемачи и бизнес лидери.
1. Проблемът
Имах невероятния късмет да обсъдя проблема с увеличаващата се пропаст между практиката и теорията, преподавана в бизнес университетите, със световноизвестни учени като проф. Кен О‘Нийл, проф. Дейвид Смолбоун, проф. Андрю Бърк. Те ми отвориха очите за това, че системата на висшето бизнес образование (в САЩ и Великобритания) е конструирана по начин, възнаграждаващ броя научни публикации и издадени книги. Нито един университет не поощрява практическата приложимост на научните разработки, нито сравнява бизнес уменията на студентите през първата и последната година, за да отчете промяната (положителна или отрицателна).
А, както сполучливо отбелязва милионерът – Робърт Кийосаки, в своята книга „Бизнес школа“: „Богати ни правят уменията, не теориите.“ Мисия невъзможна е преподаватели с малък или никакъв практически опит да предадат бизнес умения на студентите. Военните отдавна са решили този проблем. В училищата за пилоти, например, инструкторите са летци ветерани, професионалисти с дългогодишен практически опит, а не инженери- конструктури, светила в теорията.
2. Целта
Лидерите и предприемачите на 21 век трябва да развият и/или придобият бизнес умения, които да им помагат в постигането на по-високи резултати. В съвременните образователни системи, в най-добрия случай, могат да се придобият теоретични познания. Оказва се, че студентите – бъдещите бизнес лидери – трябва самостоятелно да открият верния път в своето най-важно обучение: обучението в бизнес умения.
3. Възможни решения
3.1. Книги – не е изненада за Вас, че най-продаваните книги за лидерство, мениджмънт, предприемачество са написани от практици – не от научни работници. Бизнес лидерите търсят умения и прагматични идеи. Недостатък на 3.1. са многото страници, които трябва да прочетем, за да открием интересуващите ни 10.
3.2. Взаимодействия в мрежи – форумите, групите на сродни по интереси души са ценен, евтин инструмент за придобиване и споделяне на идеи и опит. Недостатък на 3.2. е липсата на фокус и недостатъчната вероятност да намерим точно каквото ни трябва, в нужния обем.
3.3. Напътствия – менторство, коучинг, консултиране, спонсорство е най-фокусираният, върху определено умение, инструмент. Недостатък на 3.3. е по-високата му цена (особено, когато пропуснем да остойностим спестеното ни време, понякога измервано в години).
Светът на бизнес лидерите изобилства от кръстопътища без пътни знаци. Очевидните „правилни“ решения са рядкост. Опитът ни води през кръстопътищата. Опитът е функция на нашите грешки. Младите, които не се страхуват да грешат, имат всички предпоставки да придобият необходимите им бизнес умения, да станат истински лидери.