Управление на маркетинг 3.0

Бащата  на науката мениджмънт и дядо на маркетинга – Питър Дракър – твърди, че мениджмънтът е маркетинг и иновации.  Като верен негов почитател започнах да чета книгата Маркетинг 3.0, от бащата на маркетинга – Филип Котлър.

Още в началото попаднах на интересна сравнителна таблица между:

  • производствената маркетингова концепция /Маркетинг 1.0/
  • традиционната маркетингова концепция /Маркетинг 2.0/
  • модерната  маркетингова концепция /Маркетинг 3.0/

Маркетинг 1.0 Маркетинг 2.0 Маркетинг 3.0
табл.1: Сравнение между различните маркетингови концепции.

Цели да продава продукти да задоволяв и задържа клиенти да направи света едно по-добро място
Движещи сили индустриалната революция информационните технологии технологиите на 21 век
Как фирмите гледат на пазара масови потребители с физически нужди по-взискателни потребители с ум и сърце човешки същества с ум, сърце и дух
Основен маркетингов прийом разработване на продукт диференциация ценности
Маркетингови политики функционалност на продукта фирмено и продуктово позициониране фирмена мисия и ценности
Стойностни предложения функционални функционални и емоционални функционални, емоционални и духовни
Взаимодействие с потребителите от един човек към множество хора връзка на един човек с друг човек сътрудничество на множество хора с множество хора

 

Като типичен опортюнист, не мога да не отбележа, че целта на Маркетинг 3.0 – „Да направи света едно по-добро място“ е второстепенна.  На първо място е, и винаги е била, целта да осигурим печалба.  Защото печалбата за фирмата е като въздуха за човека.

Но кой съм аз, та да се закачам с авторите на Маркетинг 3.0 – Филип Котлер, Айвън Сетиаван и Хермаван Картаджая.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *