Страница за шеги, вицове, хумор, сатира и забава, в която – малко насила – ще търсим бизнес поуки.
Бизнес урок 1: фирмена политика

Помислете за Вашата фирма! Сега си представете клетка с пет маймуни в нея. В клетката е поставен да виси банан и стълба, която да води до него. Не след дълго, някоя маймуна ще отиде до стълбата и ще започне да се катери, за да вземе банана. Веднага след като докосне стълбата, всички останали маймуни биват напръскани със силна струя ледена вода. След известно време друга маймуна прави опит да вземе банана и отново всички останали маймуни са напръскани със студена вода. Съвсем скоро, когато някоя маймуна се опита да се изкачи по стълбите, останалите ще се нахвърлят върху нея в опит да се предпазят от ледения душ.
Сега извършваме промяна, понеже ние сме хуманни – спираме студената вода. Подменяме най-агресивната маймуна от клетката с нова. Новата маймуна вижда банан и иска да се изкачи по стълбата, за да го вземе. За нейно учудване и ужас, всички останали маймуни я атакуват. След още един опит и последваща атака, тя вече знае, че ако се опита да се изкачи по стълбите, ще бъде набита.
Нова промяна: вадим от клетката още една от първите пет маймуни и я заменяме с нова. Новодошлата отива до стълбата и мигновено бива нападната. Предишната новодошла маймуна участва в наказанието с голям ентусиазъм! По същия начин заменяме последователно всички първоначални маймуни с нови. И всеки път, когато най-новата маймуна докосне стълбата, бива нападната. Повечето от биещите маймуни нямат ни най-малка представа защо не е позволено да се изкачват по стълбата и защо те участват в побоя над последната новодошла. След замяната на всички първоначални маймуни, не остана нито една, която някога да е била пръскана със силна струя ледена вода. Въпреки това, нито една маймуна не се осмелява да се качи по стълбата и да вземе висящият банан.
Защо? Защото, доколкото те знаят, това е начинът, по който винаги се е процедирало тук.
И това, приятели мои, е действаща фирмена политика.
Бизнес поука: Винаги се опълчвай на догмата! Това, което е било валидно вчера, не е непременно валидно и днес. Ако си мениджър по душа, задавай въпроса „Това ли е най-правилният начин, по който да вършим нещата?“ Ако си лидер – твоят въпрос е: „Това защо изобщо се налага да го правим?“
Бизнес урок 2: японският стил
Американска и японската корпорация решили да организират състезание с лодки, като символ на работа в екип. И двата отбора тренирали усилено.
Японският отбор спечелил състезанието с 1 км преднина. Американският мениджмънт решил, че на всяка цена трябва да открие причината за съкрушителното поражение и наели реномирана международна консултантска фирма. Консултантите констатирали, че японският отбор имал осем гребци и един лидер, докато американският отбор имал един гребец и осем лидера.
На следващата година управленската структура на американския екип била напълно реорганизирана: четири лидера, три супервайзора и нова бонусна система за гребеца. Този път, японският екип спечелил с преднина от 2 км. Унижени, американците уволнили гребеца за слаби резултати и раздали на мениджърите и супервайзорите бонуси за откриване на проблема.
Бизнес поука: Мениджърът ръководи хора. Мениджър без служители е като генерал без армия.
Бизнес урок 3: колко е важно да си първи в бизнеса
Трима търговци и трима архитекти пътували с влак за семинар. На гарата, тримата архитекти купили 3 билета, а тримата търговци купи само един билет. „Как трима души ще пътувате само с един билет?“, попитал един от архитектите. „Ще видите!“, отговорил най-опитният търговец.
Във влака архитектите заели съответните си места, а тримата продавачи се сбутали в тоалетната. Малко след като влакът тръгнал, кондукторът почукал на вратата на тоалетната и казал: „Билети за проверка, моля!“ Вратата се отворила и една ръка подала билета. Кондукторът го проверил, перфорирал и след минута го върнал обратно. Архитектите видели всичко и се съгласили, че това е доста умна идея, от която могат да спестят пари.
На връщане от семинара архитектите купили от гарата само един билет за тримата. Те били шокирани да видят, че търговците не си купили нито един билет. „Как ще пътувате без билет?”- с недоумение попитали архитектите. „Гледайте и ще видите!“ – отговорил най-младият търговец.
Когато всички се качили на влака, тримата архитекти се натъпкани в тоалетната, а тримата търговци скришом заели съседната тоалетна. Влакът потеглил. Скоро след това, един от продавачите излязъл от тоалетната си и почукал на вратата на тоалетната на архитектите: „Билети за проверка, моля!“
Бизнес поука: Наместо да се съревновавате със силните страни на конкурента, атакувайте слабостите му!
Корпоративен урок 4: доброзорно или доброволно, предоставен от Катарина Юрковицова:
След 20 урока по йога съпруга помолила мъжа си да се запише в нейния курс. Още на следващия ден, след първия урок, съпругът се оплакал в службата, че всичко го боли, но трябвало да ходи три пъти седмично на курса, да не обидил жена си. За него уважението в тяхната връзка било единственото и най-важното нещо на света. Ако трябвало щял дори да се нарани, но ще й угоди…
– Защо не поговориш с нея да те освободи от обещанието да практикуваш йога заедно с нея? – попитал го колега. – Тя надали би искала да се насилваш и да търпиш болки…
– Ти луд ли си? – отговорил съпругът. – Трябва да стана експерт в йога. Не знаеш ли, че йога е само първото ниво, второто е Кама Сутра.
Бизнес поука: В която и сфера да работите, работете с желание, станете професионалисти! Не може да знаете предварително колко приятно може да се окаже следващото ниво! Конфуций твърди, че ако намерите работа, която истински харесвате, няма да работите и един ден.
Корпоративен урок 5: кой създава проблемите
Мениджър пътувал с балон и се изгубил. Той забелязал, долу на земята, една жена и извикал: „Извинете, може ли да ми помогнете? Обещах на приятел, че ще се срещна с него преди час, но се изгубих и не знам къде съм.“ Жената отговорила: „Вие сте в балон с горещ въздух се носите по течението на около 10 метра над земята. Намирате се приблизително на 43 градуса северна ширина и 28 градуса източна дължина.“
„Вие сигурно сте инженер!“ – казал мениджърът. „Да, вярно е!“, отговорила жената. „Как разбрахте?“ „Ами…“ – отговорил мениджърът – „…всичко, което ми казахте е, технически правилно, но аз все още нямам представа къде съм, и факт е, че аз все още съм изгубен. Честно казано, не ми помогнахте въобще. Дори може да се каже, че забавихте пътуването ми.“
Жената отговорила отдолу: „Вие трябва да сте в топ мениджмънта!“ „Така е!“ – отговорил въздухоплавателят. „Но, как познахте?“ „Е“, казала жената, „Първо, Вие не знаете къде сте или къде отивате. Второ, издигнали сте се толкова високо благодарение на голямо количество горещ въздух. Трето, направили сте обещание, което нямате никаква представа как ще спазите и очаквате хората под Вас да решат Вашите проблеми. И четвърто, безспорен факт е, че Вие сте точно в същото положение, в което бяхте преди да се срещнем, но сега някак си аз съм виновна за това!“
Бизнес поука: Корените на повече от 90% от проблемите в бизнеса се намират сред висшия мениджмънт.
Корпоративен урок 6: съдържание или опаковка, предоставен от Николинка Йорданова
Един ден, успешна HR директорка била блъсната от автобус. Душата й пристигнала в рая, където била посрещната от свети Петър.
– Добре дошла в рая – казал свети Петър. – Преди да се установите тук, трябва да решим един проблем. Виждате ли, досега HR директор не е стигал толкова далеч и затова не съм сигурен какво да правя с Вас.
– Няма проблем, само ме пуснете да вляза – казала жената.
– Бих желал, но имам заповеди отгоре. Това, което ще направя, е да Ви пусна да прекарате един ден в ада и после ден в рая, а след това Вие сама ще изберете.
– Мисля, че вече реших. Предпочитам рая – казала жената.
– Съжалявам, тук на небето, си имаме си правила, които не можете да променяте в движение.
И така свети Петър качил топ мениджърката в асансьор за ада. Вратите се отворили и тя се намерила насред зелено игрище за голф. В далечината имало клуб, пред който стояли всичките й приятелки – колеги мениджъри, облечени във вечерни рокли. Те се затичали към нея, разцелували я и се разговорили за добрите стари времена, за лошите нищо неразбиращи шефове… Изиграли няколко игри голф, а вечерта вечеряли омари и филе от акула в прекрасен ресторант.
Нашата HR директорка срещнала и дявола, който всъщност бил много приятна личност и който я разбирал много добре и напълно оправдавал нейното „изисквано от естеството на работата двуличие“. Разбира се, че двамата си прекарали страхотно заедно. Жената се чувствала толкова добре, че докато се усети, вече било време да върви. Всички й помахали за довиждане и тя се качила в асансьора, който я отвел при Свети Петър.
– Сега е време да прекарате един ден в рая – напомнил й той.
HR директорката прекарала следващите 24 часа излежавайки се върху облаците, свирейки на арфа и пеейки. Чувствала се толкова добре, че докато се усети, настало време да си тръгва.
Свети Петър я попитал:
– Какво решавате, къде искате да прекарате вечността?
Жената се поколебала за момент и отговорила:
– Никога не съм вярвала, че ще кажа това, в рая беше толкова приятно, но смятам, че ще ми е по-добре в ада.
Свети Петър я изпроводил до асансьора и тя отново слязла в ада. Когато вратите на асансьора се отворили, тя се намерила насред пустош, покрита с боклуци и мръсотия. Видяла приятелите си, облечени в парцали, да тършуват из боклука. Дяволът дошъл при нея да я приветства и сложил ръка на рамото й.
– Не разбирам – промърморила тя – вчера бях тук…, имаше голф игрище, клуб, ядохме омари, танцувахме, прекарахме си страхотно… А сега виждам само пустош, боклуци, а приятелите ми изглеждат отчайващо.
Дяволът я погледнал и се усмихнал:
– Знаеш каке е в занаята. Вчера те рекрутвахме, днес вече си служител.
Бизнес поука: Съдържанието е по-важно от опаковката.
Бизнес урок за „шефове“ 7: първото впечатление, предоставен Николинка Йорданова
1-ви мейл от HR шефа до ръководството:
Джо Смит, моят асистент, винаги може да бъде видян
на работното си място. Той работи самостоятелно, без
да губи времето си, говорейки с колеги. Джо
не се замисля дали да помогне на колега и никога не
закъснява с възложените му задачи. Той често взима сериозни
мерки, за да завърши работата си, като понякога пропуска полагащите му се
почивки за кафе. Джо е човек, който няма абсолютно никакво
самомнение, независимо от високите му постижения и дълбоко
познание в областта си. Твърдо считам, че Джо може да бъде
определен като много ценен служител, такъв, който не може да бъде
заменен.
2-ри мейл от HR шефа до ръководството:
Джо Смит четеше над рамото ми, докато пишех доклада, който ви изпратих по-рано днес. Моля, четете само нечетните редове 1, 3, 5 и т.н., започващи с получерни букви, за да разберете истинската ми оценка за работата му.
Бизнес поуки:
1. Никога не разчитайте на подхвърлена информация.
2. Имайте силата да искате и да давате честна справедлива оценка лице в лице.
3. Описаният подход на HR шефа е враг №1 на екипността и способства растежа на интригантството във фирмата. Никога не използвайте тази техника, ако желаете спотен екип, ниско текучество и високи резултати.
Корпоративен урок 8: няма лесна сделка
Симеон искал да се люби с колежката Ани в неговия офис… Но тя си имала гадже… Един ден Симеон й предложил:
– Ани, ще ти дам 1000 лв. ако се любиш с мен.
– Няма начин! – отсякла тя.
Симеон продължил:
– Ще бъде кратка любов, аз ще хвърля парите на пода, ти ще ги събереш като аз ще имам право да те любя само докато събереш парите. За нула време ще събереш хиляда лева. Помисли си!
Ани решила да се посъветва с гаджето си… Момчето й отговорило:
– Искай му 2000 лева, прибери парите много бързо, с двете ръце, така той няма да успее дори да си свали панталоните!
Момичето приело предложението. Приятелят чакал нетърпеливо Ани да се обади пет, десет, петнайсет, трийсет минути. Най-накрая, тя излязла разплакана.
– Мръсникът хвърли монети!!!
Бизнес поука: Преди да сключите сделката внимателно обмисляйте всички аспекти на бизнес предложението. Лесна е само работата, която друг ще я върши.
Корпоративен урок 9: малките закъснения
Една лястовичка отлагала и отлагала отлитането на юг. Едва когато всички лястовички отлетели тя се впуснала да ги догони. Студът я застигнал преуморена и изтощена. Премръзнала до смърт, тя паднала в широко поле и се свила в малка дупка. През полето минала крава и се изакала върху птичката. Изпражнението стоплило лястовичката, тя се съвзела и радостно започнала да чурулика… Минаваща наблизо гладна лисица чула чуруликането и следвайки звука бързо открила лястовичката и… я изяла.
Бизнес поуки:
1. Не всеки, който те засипва с лайна е твой враг (допускайте и активно търсете добронамерена критика).
2. Не всеки, който те вади от лайната е твой приятел (интересувайте се от мотивите на подкрепящите Ви днес).
3. Когато си затънал в топли лайна до гуша, недей да чуруликаш много, много (ситуацията може да стане и по-лоша).
4. Не протакай! Не отлагай днешната работа за утре!
Корпоративен урок 10: ефективна комуникация
Мъж влиза под душа, докато съпругата му точно привършва своя, когато на външната врата се позвънява. Жената набързо увива хавлиена кърпа около себе си и тича да отвори. Отвън стои Пламен – съседът. Преди да е казала и една дума, той предлага:
– Ще ти дам 800 лв. ако свалиш тази кърпа!
След като помислила за момент, жената свалила кърпата и застанала гола пред Пламен.
Той й връчил 800-те лв. и си тръгнал. Жената се загърнала отново и се върнала в банята.
– Кой беше? – попитал съпругът.
– Пламен – съседът – отговорила тя.
– Чудесно! – казал мъжът – Спомена ли кога ще върне 800-те лева, които му заех миналата седмица?
Бизнес поука: Ако навреме споделяте с екипа си информацията, която ги касае, бихте могли да станете най-добрите сред добрите (ниската комункационна ефективност е проблем номер 1 на мениджърите по целия свят).